Wednesday, April 3, 2019

Menulis itu mudah, tapi menulis dari hati itu bukan mudah...

Syukur, Allah masih memberi ruang untuk saya menulis lagi di blog kesayangan saya ni. Bukan senang saya nak mula menulis semula. Ye, memang sebelum ni saya masih menulis review, tapi ianya tak sama. Menulis review tulis tentang produk, tapi menulis dari hati ni adalah pendapat, idea dan  pengalaman kita sendiri.

Dulu...9 tahun lepas, saya buat blog ni khas untuk anak sulung saya Syahirah Aleesya. Saya update semua milestones dia, aktiviti dia, macam diari harian. Saya cerita dari dia bangun tidur, makan apa, pegi mana, dah pandai buat apa, senyum, ketawa dan tangis dia. Khas untuk Syahirah Aleesya. Sampai lah ada satu waktu, saya rasa saya tak mampu menulis lagi, sebab kesibukan yang amat sangat. Tak terkejar. Dan lagi...ada perkara yang melukakan hati saya, sampai saya hilang ilham untuk menulis semula. Sampai saya rasa nak tutup semua sosial media. Nak duduk diam-diam je, orang tak tau siapa saya lagi senang. Sampai macam tu sekali saya pernah fikir. 

Tapi...hari demi hari, saya semakin rindukan blog saya ni. Blog yang menyimpan kenangan- kenangan anak sulung saya. Kenangan kebahagiaan saya menjadi seorang ibu. Syukur...syukur...syukur...Allah beri saya kesempatan. Syukur Allah beri saya rezeki anak ini. Syukur Allah beri kesempatan untuk saya rasa kebahagiaan ini. Kebahagiaan menyayangi seorang anak, walaupun penat dia Allah je tau.


Cinta hati saya Syahirah Aleesya


Walaupun saya tak dapat tuliskan perkembangan 2 lagi anak saya, tapi tak pernah ada istilah terlambat untuk saya mula balik.

Korang pernah tak terfikir, tulisan-tulisan korang ni lagi 10 tahun akan jadi kenangan yang paling indah atau paling sedih dalam hidup korang nanti? At least, korang baca nanti korang akan ingat kenapa la jadi macamni, kenapa aku tak buat macam tu dari dulu, kenapa itu dan kenapa ini. Inilah catatan yang mungkin jadi memori juga kepada korang, anak-anak korang atau orang yang korang sayang. Mana tau korang dah tak ada kat dunia ni, anak-anak korang akan baca bila rindu kat korang kan? Tapi make sure korang bagitau anak-anak korang nama blog korang tu hehe.

Okay nak cepat ni...bersambung...




2 comments:

Intan said...

Memang betul apa yang dikongsikan.

Desa said...

Saya ambil perkongsiannya tentang penulisan sahaja lain tiada.Dulu Kimi dan selamanya.
Terima kasih.